Collega aan het woord: werken als bedrijfsarts bij de politie via Mensely

Natasja Duin reist vier dagen in de week naar Noord-Nederland voor haar werk als bedrijfsarts bij de politie: "Bij zo'n grote klant zit ik dicht op de werkvloer, zie ik de werknemers aan het werk en dus niet alleen op mijn spreekkamer. Wat ik op de werkvloer zie, kan ik ook meenemen in mijn werk als bedrijfsarts. Tijdens mijn spreekuren komen diverse problematieken voorbij. Gezondheidsklachten door het werk, werkstress, heftige momenten tijdens een dienst en ook medewerkers die vastlopen en niet weten welke rol het werk daarin speelt."

Gesprekpartner met geheimhoudingsplicht

"De mensen die ik in mijn spreekkamer ontvang zijn heel verschillend. Ik werk met het 'blauw op straat', rechtbankmedewerkers, meldkamercentralisten van noodnummer 112, medewerkers van asielzoekerscentra en meer. Dat doe ik nu zo’n drieënhalf jaar. Voor die tijd was ik veertien jaar bedrijfsarts bij ArboNed, dat net als Mensely onder HumanTotalCare valt. Ik begon met klanten uit het mkb en daarna volgden grotere klanten. Bij Mensely kon ik met grote klanten blijven werken en die toewijding aan organisaties, waar ik een professionele inbreng heb, heeft ook mijn voorkeur gekregen. Je bent echt onderdeel van een team en je hebt de mogelijkheid om gewenst en ook ongewenst advies te geven. Dat wordt gewaardeerd. Ik kan als externe toch net een ander perspectief bieden en een nieuwe blik werpen op zaken. De kans kwam voorbij om als bedrijfsarts voor de politie te werken via Mensely en die heb ik met beide handen aangepakt. De ambtenarenwetgeving was iets waar ik bij mijn andere klanten nog niet mee te maken heb gehad en ik vind het interessant om me hierin te verdiepen."

Natasja Duin
Mijn werk geeft werkenden de kans om in een vertrouwelijke omgeving over moeilijke zaken te spreken'
Natasja Duin
Natasja DuinBedrijfsarts bij Mensely

Optimale samenwerking

"Mensely is een fijne werkgever waar de lijnen kort zijn en je ondersteuning krijgt. Ik voel me echt onderdeel van Mensely. Zelfredzaamheid wordt enorm gestimuleerd, maar als je iets nodig hebt, wordt dat direct geregeld. Regelmatig krijg ik de vraag hoe het gaat, of ik nog energie krijg van wat ik doe en wat er speelt. Die interesse laat me weten dat er goed wordt omgegaan met de professionals. De samenwerking met zowel de interne medewerkers bij de klant, als de Mensely professionals – in dienst of zelfstandig ondernemer – ervaar ik als prettig. Als je bij de klant over de vloer bent, dan weet je dat iedereen vanuit dezelfde visie aan het werk is. Het is daarom makkelijk overleggen en aansluiting vinden met elkaar. We spreken als het ware dezelfde taal. De politie heeft een uitgesproken werkproces over hoe een bedrijfsarts te werk gaat. Als professional heb ik ook mijn eigen richtlijnen en professionele handelen. Soms wijken we iets af van wat er op papier staat en komen we samen tot het beste resultaat. Want daar draait het uiteindelijk om. Als ik andere keuzes maak, is het altijd belangrijk om te vertellen waarom. Blijven communiceren en de dialoog aangaan met elkaar."