Daan is medewerker commerciële binnendienst bij Focus

Daan Bruggeman is sinds een paar maanden werkzaam op de commerciële binnendienst van Focus Nederland en hij voelt zich er helemaal op zijn plek. “Ik heb het gewoon lekker naar mijn zin”, vertelt Daan enthousiast. In de eerste maanden in een nieuwe baan kost inwerken altijd wat tijd, maar Daan heeft het gevoel dat hij inmiddels zijn draai wel heeft gevonden. 

Het inwerktraject

Voordat Daan bij Focus begon, werkte hij tien jaar op de klantenservice bij verschillende bedrijven. "Klantencontact vind ik leuk, maar ik was ook wel toe aan iets nieuws," zegt hij. Hij werd op deze baan geattendeerd door zijn moeder, die werkt bij de HR-afdeling van HumanTotalCare. Over zijn inwerkperiode is Daan positief. “Ik heb voldoende tijd gekregen om alles te leren. Het was allemaal nieuwe stof voor mij, zoals re-integratie tweede spoor en de Wet verbetering Poortwachter. Ik heb de tijd gekregen om me daarin in te lezen en e-learnings te volgen. In het begin heb ik vooral veel meegekeken met mijn directe collega van de binnendienst en stap voor stap kreeg ik meer verantwoordelijkheid, zoals het zelf bellen van een werkgever. Dat ging eigenlijk heel natuurlijk. Voorheen werkte ik vooral voor particuliere klantenservices van grotere bedrijven, dus sprak ik veel meer mensen per dag. Nu werk ik meer vanuit de mailbox en krijg ik minder telefoontjes. Dat vind ik eigenlijk wel fijn, want de gesprekken zijn interessanter.”
Daan entree support medewerker Focus
Daan  support medewerker Focus

De commerciële binnendienst van Focus

Daan werkt op de commerciële binnendienst van Focus, waar hij vooral bezig is met het uitsturen van offertes en het koppelen van adviseurs aan klanten. Het meeste contact heeft hij met de contactpersonen van de werkgevers. Soms is dat de eigenaar van een kleiner bedrijf, en soms is het iemand van de HR-afdeling van een groter bedrijf. Af en toe heeft hij ook contact met de werknemers zelf om een specifieke vraag te beantwoorden, maar meestal gaat het via de contactpersonen. "We krijgen aanvragen via de website of onze zusterorganisaties zoals ArboNed en HumanCapitalCare," legt hij uit. "Onze taak is om offertes uit te sturen, vaak voor tweede spoor trajecten, en ook voor loopbaancoaching bij verzuim en om uitval te voorkomen en loopbaanadvies." Daan legt uit: "Het eerste jaar van ziekte noemen we het eerste spoor, maar als iemand langer dan een jaar ziek blijft, dan wordt vaak een tweede spoortraject ingezet. Dat is het tweede jaar van ziekte voordat iemand eventueel een WIA-aanvraag bij het UWV kan indienen." 
Daan en zijn team zorgen ervoor dat alles soepel verloopt tussen de werkgever en de adviseurs. Na een persoonlijke kennismaking met de werkgever versturen ze een offerte per mail, samen met een brochure waarin de meeste informatie staat over de duur van het traject, het aantal gesprekken en de kosten. 

Wat maakt het werk zo leuk?

"Wat ik leuk vind aan mijn werk is dat ik een soort schakel ben. Je krijgt aanvragen binnen en probeert die zo goed mogelijk te matchen met adviseurs. Daarnaast heb ik veel contact met werkgevers en dat vind ik erg leuk. Ik heb ook gezellige collega's, dus dat maakt het allemaal nog beter." 

#Meerbetekenen voor anderen

Daan voelt zich echt van betekenis in zijn werk. "Zeker als we voor de eerste keer met een werkgever praten, merk ik dat ze vaak onzeker zijn over wat er allemaal op hen afkomt. In dat eerste gesprek kan ik vaak al veel uitleg geven en ze geruststellen. Dat geeft me het gevoel dat ik echt iets kan betekenen."

Een goed team

Het team waarin Daan werkt, voelt als een fijne groep mensen. "Op woensdag zijn we meestal allemaal op kantoor, onze vaste kantoordag. Dan zijn we met z’n zessen of zevenen, en werken we nauw samen met het projectbureau. Het is een goede mix van gezelligheid en professionaliteit."
Tafelvoetbal

Vacatures

Blijf op de hoogte van interessante vacatures