Collega aan het woord: werken als procesadviseur bij ArboNed

Chung Dang werkt al meer dan 9 jaar met veel plezier als procesregisseur (ook wel casemanager verzuim en preventie genoemd) bij ArboNed in Arnhem. 'Wat ik echt leuk vind aan mijn baan, is de autonomie die ik krijg. Ik voel me niet op mijn vingers gekeken. Er is het vertrouwen dat ik mijn werk goed doe. Hoe ik dat doe, mag ik binnen een aantal kaders zelf bepalen. Ik neem bijvoorbeeld echt de tijd voor mijn klanten. Die vrijheid om mijn werk te doen op mijn manier, voel ik al sinds ik bij ArboNed werk.'

Ik zorg ervoor dat mensen weer gezond en duurzaam aan de slag kunnen en weer met plezier hun werk kunnen doen.

“Procesregisseurs vallen onder taakdelegatie van de bedrijfsarts. Dat betekent dat ik een aantal taken van de bedrijfsarts uitvoer. De bedrijfsarts houdt altijd de eindverantwoordelijkheid. Ik mag volgens de wet bijvoorbeeld ook geen medisch advies geven, dat doet de bedrijfsarts. En een zieke werknemer mag ik alles vragen, maar ik mag niet adviseren over bijvoorbeeld belastbaarheid - het aantal uur dat iemand kan werken. Dat maakt mij extra bewust van mijn rol en bij twijfel overleg ik met de bedrijfsarts.”

“Als je bij ArboNed start als procesadviseur hoef je niet te zwemmen. Als ik het vergelijk met andere werkgevers is ons inwerktraject behoorlijk uitgebreid. Je inwerktraject wordt afgestemd op jouw werkervaring. Je start stap voor stap. Bijvoorbeeld door iemand te bellen samen met een collega die meeluistert, en jou vervolgens feedback geeft.“

Chung Dang
Ik kan mijn gezinsleven goed combineren met mijn werkzaamheden en voel me nooit onder druk gezet door mijn werkgever
Chung Dang
Chung DangProcesregisseur bij ArboNed

Het leuke van ArboNed vind ik dat je echt jezelf kunt zijn

"Als procesregisseur werk je in teams en samen doen we ook gezellige dingen naast het werk, zo hebben we regelmatig leuke teamuitjes. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn ook goed, zoals het kopen van vrije dagen en het vitaliteitsbudget dat je krijgt. Ik heb gekozen om bij ArboNed te gaan werken omdat het een goede, stabiele werkgever is. Ik kan mijn gezinsleven goed combineren met mijn werkzaamheden en voel me nooit onder druk gezet door mijn werkgever. Ik werk 32 uur en op mijn vrije dag gaat de telefoon uit, zodat ik er echt kan zijn voor mijn gezin. Een collega neemt die dag voor mij waar, dat regelen we onderling eigenlijk heel goed. Zo werken we écht samen als een team.”

“Mijn klanten zijn mkb’ers: van de bakker op de hoek tot grote accountancykantoren. Het zijn uiteenlopende werkgevers, met verschillende problematieken en uitdagingen en dat maakt het werk afwisselend. De bakker heeft bijvoorbeeld geen HR-medewerker en weet vaak weinig van wetgeving, of wat hij met een zieke werknemer aanmoet. Bij deze klanten kan ik echt van betekenis zijn. Ons motto: we gaan voor duurzame re-integratie en duurzaam herstel. Als het snel kan, doen we dat, altijd met het oog op duurzaamheid. We hebben er geen baat bij als iemand meteen weer aan het werk gaat onder dezelfde omstandigheden en na twee weken weer volledig uitvalt.”

Klanten die zeggen dat ze blij zijn mij te spreken omdat ze hulp nodig hebben, zijn de leukste klanten. Voor hen ben ik echt van betekenis.

“Mijn leukste klanten zijn klanten die met hun handen in het haar zitten en echt bij mij komen met de vraag of ik ze kan helpen. Dat zijn mensen die heel graag ons advies willen opvolgen en wij echt meer voor hen kunnen betekenen.“

“Op dit moment volg ik de opleiding Arbeidsdeskundige. Ik hoop volgend jaar klaar te zijn en dan na 10 jaar als procesregisseur aan de slag te gaan als arbeidsdeskundige bij ArboNed. Deze opleiding is echt een specialisme, waarbij je leert bepalen of iemand het eigen werk nog kan doen, of het werk aangepast kan worden, of dat iemand op zoek moet gaan naar een nieuwe baan.”